Johannesburg - Graskop

26 juli 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Goeienaand,
De eerste dag Zuid Afrika zit er alweer op. Gelukkig vlogen we vanaf Düsseldorf, want op Schiphol was het een zooitje, hoorden we. Wij vlogen exact op tijd, kwamen op tijd aan en na een lange intake bij het autoverhuurbedrijf begonnen we ook op tijd met onze vrij nieuwe Nissan Qashqai aan ons avontuur. Links rijden was wel even wennen maar het is een automaat dus verder rijdt het vrij simpel. Ik moest onderweg ff tukken want zo'n nachtje doorhalen met een paar films in een krappe vliegtuigstoel hakte er wel in. Onderweg lunchen in een wegrestaurant. Op zich niks bijzonders alleen had deze een waterpoel in de achtertuin met neushoorns, zebra's, impala's en buffels. Weer 'ns wat anders dan een paar kippen en wat geitjes! Op onze route prachtige landschappen waar wel veel stukjes van in de fik stonden. Van de hoteleigenaar van ons eerste hotel hoorden we dat ze bewust stukken berm afbranden om zo het gras en de oogsten te beschermen tegen echte grote branden. Ook nog een waterval bezocht: de Mac Mac Falls en keurig voor het donker in de eerste accommodatie: hotel Rustique in Graskop. Prachtige vrijstaande kamer in de tuin met grote halftamme konijnen. Supervriendelijke mensen. Zij hadden alvast een tafeltje voor ons gereserveerd in het plaatselijke restaurantje waar we gewoon (nou ja, in het pikkedonker) heen konden lopen. Heerlijk gegeten en weer superaardige mensen. Zó aardig en vriendelijk, dat wil ik in Nederland óók!!! Mijn reisleidershart is blij en tevreden dat de eerste dag zó gladjes is verlopen. T is wel koud hier. Normaal ga je met vakantie naar een warm land. Nu kwamen we van 39 graden en overdag is het hier 22 graden en vannacht 8!! Maarrrr: we hebben een elektrisch dekentje gekregen voor de kou en daar lig ik nu heerlijk op!
Dag 2: na een fantastisch ontbijt met veel aandacht voor details en met veel tips voor vandaag gingen we aan de Panoramaroute beginnen. Eigenlijk is ons volgende hotel 50 km verderop maar deze mooie route MOET je gedaan hebben. We gingen eerst via
Pelgrims Rest, een oud gouddelversstadje dat er nog net zo bij lag als 100 jaar geleden. Weinig te beleven. Er zaten nu overal houten beeldjes verkopers in. We namen het avontuurlijke gravelpad dat een uurtje zou duren. Bodhi reed en vond het in het begin nog wel heel vet maar het pad had veel keien en gaten en was eigenlijk voor de wat ervaren bestuurder nog een uitdaging. Het duurde wel 2 uur en toen waren we dat gehobbel allemaal wel zat. Verder op de gewone weg naar prachtige plekken met mooie uitzichten als Blyde River Cayon, the 3 Rondavels, Bourkes Potholes en Gods Window. Aan het eind van de dag kwamen we aan in Sabie River Bush Lodge waar we 3 nachtjes verblijven en waar we onze eerste safari's gaan maken. Wij zitten in mooie rondavels (traditionele hut met rieten dak) en Bodhi heeft heerlijk een eigen kamer. We konden nog net een fotootje maken van 2 nijlpaarden die in de rivier lagen die aan onze tuin grenst voordat het om half 6 pikkedonker is. Morgen maken we een avondsafari en de volgende dag een ochtendsafari dus heb ik vast wel een uurtje vrij om wat foto's up te loaden. Er ligt hier in de kamer een boekje van 10 bladzijdes met alle dieren die we tegen kunnen komen met een vakje ervoor. Ben benieuwd welke dieren we allemaal kunnen afvinken!!
Xx Mo

1. Inge:
    26 juli 2019
    Baie lekker dat je weer aan het bloggen bent Mo! ;-) Én het eerste wil al gezien ! Geniet ze. Groot soen, Inge
  2. Joke Everts:
    26 juli 2019
    Pa heeft meteen de wereld atlas erbij maar kan het niet vinden. Heel leuk om de verslagen te lezen!, Veel plezier
  3. Margreet:
    26 juli 2019
    Al weer behoorlijk spannend met al die dieren in je achtertuin..
    K'zou bijna jaloers worden op die 22 gr., làchen... met electrisch dekentje in zuid Afrika...🤣
  4. Ietje:
    27 juli 2019
    Prachtig, verhalen zijn jaloers makend.. Fijn dat het zo gastvrij is... Dit is wel verplicht genieten..
  5. Karin:
    27 juli 2019
    Hé wat fijn om weer met jullie mee te reizen,wens jullie veel plezier en avontuur!!!!🐒🦁🐯🐂🐮🦌🐴
  6. Jantine:
    27 juli 2019
    Ha Mo, heel veel plezier daar en goede reis gewenst met z'n allen. Erg leuk dat we mee kunnen reizen zo, dank je wel!
  7. Yvonne:
    27 juli 2019
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen, Mo! Een prima begin van nog veel meer moois! Behalve dan de temperatuur ;-) Ik verheug me op de foto's. Veel plezier, Liefs
  8. Nellie:
    27 juli 2019
    Leuk weer Mo, die verhalen van je, genieten. Veel plezier daar.