Kaapstad

9 augustus 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

Toen we 's avonds thuiskwamen hadden we een mail waarin werd verteld dat ons tripje naar Robbeneiland de volgende dag niet doorging vanwege de slechte weersomstandigheden: met name veel wind. We moesten dus ons schema omgooien. We besloten de route te rijden die we op weg naar Hermanus hadden gepland. Deze route voert langs de kolonie brilpinguïns op Boulders Beach, Kaap de Goede Hoop en over Chapman's Peak Drive: een van de spectaculairste kustwegen ter wereld die regelmatig voor autoreclames wordt gebruikt. Wij vonden het terecht!
's Avonds even shoppen bij Victoria & Albert Waterfront waar de meest luxe winkels te vinden zijn en daar ook wat gegeten in een Afrikaans restaurant.
Halverwege de maaltijd kwamen daar weer mensen zingen: dát is zo mooi en die mensen hebben er zelf ook zo'n plezier in. We hebben dit nu al een aantal malen meegemaakt en ik blijf het bijzonder vinden.

Je kunt in Kaapstad het hele jaar met een kabelbaan binnen 5 MINUTEN !!! de Tafelberg op maar als wij er zijn is hij in onderhoud. De enige mogelijkheid is dan klimmen. Dus, de volgende dag ging het wekkertje om half 7 want we wilden de meute vóór zijn. Op pad met ontbijt, flessen water en wantjes voor boven gingen we op pad. Onderaan de berg zag het er dreigend uit. De top lag in de mist. Wikken, wegen, overleg met andere hikers en uiteindelijk tóch de berg op. Na anderhalf uur klauteren waren we nog niet op de helft (we hadden een omweggetje gemaakt, met een speciale doorgang onder een waterval door) toen binnen 2 minuten het weer omsloeg: mist en regen en binnen 10 minuten waren we doorweekt en waren de stenen glibberig en hing de mist vlakbij. Ab en ik vonden het niet meer verantwoord om door te gaan dus gingen we weer naar beneden. Zeiknat, moe en sjacherijnig kwamen in het appartement aan. Het was 11.00 uur. Na een hete douche en warme chocomel kwamen we weer op temperatuur. Ik lag op bed mijn verhaaltje te schrijven en zag dat het steeds mooier weer werd, toen zei ook Bo dat we het nog wel een keer konden proberen. Toen dacht ik: als we nú gaan, kan het nog! Snel spullen gepakt en om kwart over 2 stonden we weer onderaan de berg die nu in de volle zon lag. Voor naar boven staat 2 uur, voor naar beneden ook 2 uur en je wilt daarboven óók nog wat zien. Het wordt hier rond kwart over 6 donker dus we hadden een uitdaging. We gingen als klipgeiten de berg op maar al snel hielden Ab en ik Bodhi niet meer bij. Ga maar, zeiden wij, wij volgen.
Uiteindelijk had Bodhi de top in 1,25 uur bereikt, ik in 1,75 uur en Ab in 2 uur. Het uitzicht was écht fenomenaal. Gelukkig maar, want het was een helse klim en toen moesten we ook weer naar beneden!!! Vlak voor het donker werd, waren we beneden. Missie geslaagd maar ik denk dat Ab en ik deze actie morgen en overmorgen moeten bezuren! De Tafelberg anderhalf x in 1 dag: stelletje mafkezen! Ab denkt na de vakantie een fysio nodig te hebben 😩.

1. Jacky:
    10 augustus 2019
    Wat knap van jullie! Het was zeker wel de moeite waard. Wat een prachtig uitzicht!
  2. Karin:
    10 augustus 2019
    Bikkels.....maar niet voor niets,wat een uitzicht.....👍🏻👍🏻👍🏻
  3. Ma Salm:
    10 augustus 2019
    Zo dus jullie zijn ook nog berg beklimmers .
    Knap hoor maar na zo,n klim zie je ook wat ,
    Schitterend
  4. Jantine:
    13 augustus 2019
    Goed gedaan! Goed van Bodhi dat hij opperde om nog een keer te gaan; hebben jullie nu toch maar mooi gedaan en gezien. Super!