Sodwana Bay - St. Lucia

4 augustus 2019 - St Lucia, Zuid-Afrika

Sodwana Bay - St.Lucia

De volgende dag stond Ab weer voor dag en dauw op voor zijn laatste duik. Gisteren had hij 2 duiken gemaakt en 2 grote schildpadden, murenes, roggen en diverse aquariumvissen gezien. Het was er erg mooi. Hij had afgesproken om vandaag verder de zee op te gaan om mischien wel haaien te zien maar aangekomen op de duikstek was de boot voor "ver" al weg. Hij kon alleen dezelfde duik maken als gister. Dat verrekte hij met de tekst: "ja, sodemieter op!!" dus kwam hij onverrichter zake weer terug. Communicatie gaat soms wat lastig hier.
We gingen met zijn drieën op het strand kijken. Ja kijken, niet zwemmen: er staat een mega harde en koude wind en overal waarschuwingsborden voor haaien, nijlpaarden en krokodillen. Bij het huisje wordt je gewaarschuwd voor agressieve apen en slangen die misschien in je huisje zouden kunnen kruipen en als je uit eten gaat wil er wel iemand op je auto passen voor 10 Rand, zodat die niet wordt opengebroken. Ik heb geen problemen met onze cabin-in-the-Woods en ook zeker geen problemen met een WiFi-loze dag of wat, maar al die waarschuwingen voor enge beesten of mensen, dat zit mij dan weer niet lekker. Kortom, we hadden alledrie onze eigen redenen om snel te willen vertrekken uit Sodwana Bay.

Het was ruim 2 uur rijden naar St. Lucia. Dat is mooi, dan kunnen we 's middags nog een boottocht maken naar de nijlpaarden, krokodillen, flamingo 's en pelikanen. Enfin: 2 uur varen op de rivier en de buit: (eerlijk is eerlijk, wel héle mooie) foto's van een nijlpaardenfamilie van heel dichtbij en 1,5 krokodil (een grote op afstand en een baby van dichtbij). Boten komen af en aan met hele hordes toeristen, maar wij vonden het geen hoogtepunt. Vandaag was niet helemaal onze dag, of tóch nog: héle goede WiFi in ons nieuwe appartement en een blij kind!

Onze tweede dag in St. Lucia gaat we nog 1 x op safari: tja, the big 5 is niet compleet zonder luipaard. We gingen met onze eigen auto naar Hluluwe-Imfolozi wat een stuk kleiner is dan het Krugerpark maar wat bekend staat om zijn neushoorns. Verder is het veel heuvelachtiger en dichter begroeid. We hebben prachtige plaatjes van neushoorns, drinkende olifanten en weer zo'n prachtige zonsondergang, maarrrrr: geen luipaard. Dit was onze laatste kans! Wát naar: nu moeten we tóch nog een keer terug! 😀 Onderweg geprobeerd plaatjes te schieten van alle mensen die langs de kant van de weg lopen, en dat zijn er hier heel veel. Het is zondag en ze lopen op hun paasbest naar de kerk te paraderen. Ik heb een prachtplaatje: daarvoor zijn we dan ook gestopt en ik heb het netjes gevraagd. De mensen lijken hier armer dan rondom Kruger. We zijn ook de eerste bedelaars al tegengekomen en her en der willen ze voor geld op je auto passen. Op marktjes langs de weg zie je kraampjes waar ze de hele dag bezig zijn om 2 zakken uien en 3 zakken sinaasappels te verkopen. Tóch zijn de mensen doorgaans heel vriendelijk in dit prachtige land.

1. Cornia:
    4 augustus 2019
    Wat een tegenvaller; geen luipaard. Maar er is zoveel anders moois te zien en te beleven als ik jullie verslagen lees. Ik geniet mee op afstand!
  2. Suzanne:
    4 augustus 2019
    Nina begint spontaan de intro van the Lion King te neurien bij die mooie zonsondergang :-), ik vind vooral die nijlpaarden zo leuk. Maar al die apen en slangen en andere .... brr, laat die maar daar ....
  3. Jacky:
    4 augustus 2019
    Jeetje wat vreselijk naar voor jullie, dat jullie nog een keer naar Zuid-Afrika moeten. Maar ik heb gelukkig voor Ab, ontdekt dat ze ook bij "burger Zoo" lopen ;-]
    Wat een ongelooflijke mooie plaatjes van al de andere dieren die jullie wel gezien hebben.
    Super gaaf!
  4. Ma Salm:
    5 augustus 2019
    Van Fijn dat jullie het echt naar de zin hebben ondanks een
    paar strubbelingen wel prachtige foto .s
    Geniet nog eve
  5. Karin:
    5 augustus 2019
    Wat komen jullie op prachtige plekken,wonderschoon!