St. Lucia - Durban - Kaapstad

7 augustus 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Onze tweede dag in St. Lucia gingen we met onze eigen auto door het iSimangaliso Wetland park rijden om uit te komen op het strand van Cape Vidal. Qua natuur is hier van alles te vinden: strand, duinen, grasland, moeras, jungle en ook nog veel dieren gezien: verschillende hertensoorten, zwarte neushoorns, buffels, zebra's, zwijntjes, bavianen en andere apen. Die laatsten jatten alles wat los en vast zit. Daar wisten wij alles al van maar niet iedereen weet dat. We zagen op het strand een paar x iemand achter een aap aanrennen die wat uit een tas gestolen had. Grappig om te zien. Zie foto. In deze tijd van het jaar zwemmen er zuidkapers langs de kust van Zuid Afrika. Op het uitkijkpunt op het strand hebben wij al een glimp van deze walvissen mogen zien. Te gek! Als we straks in Hermanus zitten hopen we ze nog beter te kunnen zien, want daar gaan ze heen om jongen te baren. We zijn weer verwend vandaag met heel veel moois. Ook van die zonsondergangen kan ik maar geen genoeg krijgen!

' s Avonds zijn we lekker uit eten geweest in het vakantiedorp St. Lucia wat bestaat uit 1 toeristische straat van ongeveer 500 meter met allemaal restaurants en safari-boekingskantoren. We komen overal erg veel Nederlandse gezinnen tegen en ook hier is het halve restaurant gevuld met Nederlanders. We eten hier over het algemeen erg lekker en niet duur. We hebben bij Sabie River Bush Lodge al impala en kudu gegeten (smaakt als biefstuk) en in Kruger Wielewaal het typisch Afrikaanse Bobotie (soort zoet gehakt met aardappels, erg lekker!) maar hier is het voornamelijk pizza, burgers en vis.

De volgende dag gaat de wekker om 7.00 uur voor onze vlucht van Durban naar Kaapstad. Eerst 2,5 uur rijden. Daarna de auto weer inleveren. Het verhuurbedrijf vond dat we hem wel ff hadden kunnen wassen: onze witte auto was helemaal rood/oranje van het stof hier. We hebben er dan ook 2500 km op zitten! Na een vlucht van 2 uur kwamen we in Kaapstad aan. Nieuwe auto opgehaald en op weg naar ons appartement in hartje Kaapstad. Het is een kwartiertje rijden. Zodra je van het vliegveld af bent, zie je hem onmiddellijk: de Tafelberg! Wow, wat is ie gróót! Ons appartement is een privé appartement dat we op de centrale ligging en het uitzicht hebben uitgekozen. We werden niet teleurgesteld. Uitzicht vanuit slaapkamer en keuken: een stukje Tafelberg en uitzicht vanuit de andere slaapkamer en de woonkamer: een stukje Lions Head. (Een soort mini-Tafelbergje dat je ook kunt beklimmen). Omdat het tegen zonsondergang was toen we eindelijk gesetteld waren heb ik alleen maar van de ene kamer naar de andere gerend met mijn fototoestel (gerend ja, binnen 20 minuten is het hier donker) voor steeds mooiere plaatjes. Het appartement heeft overal ramen en zit op de 13e verdieping. Nu is het donker en kijken we uit over de lichtjes van de stad. Mooier dan dit wordt het niet meer!!

Of tóch nog: 's avonds gingen we bij Mama Africa eten (top tip San 👍) waar we krokodil, wrattenzwijn en struisvogel hebben gegeten met live muziek: erg leuk!