Khao Sok & Koh Tao

21 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Hé, daar ben ik weer! Voor degene die dachten dat ik me niet kon ontspannen: ik ben op blz. 309 van mijn dikke boek, dus het is gelukt! Na heerlijk geslapen te hebben in onze grote kamer in het strandhotel in Hua Hin gingen we ontbijten....wow...weinig ontbijten gezien die uitgebreider waren. We hebben ons heerlijk volgepropt met al het lekkers..ik had gewoon keuzestress! Na het ontbijt gingen we naar het grote zwembad met van die heerlijke zachte, grote handdoeken van het hotel en daar was niemand!! Een heel zwembad voor ons alleen!! Er moest toch wel iets aan mankeren? Inderdaad.....ze waren het strand aan het verstevigen met zandzakken dus de hele dag hoorden we graafmachines (Hitachi, Kobelco & Hyundai: Max) maar ach, krijsende kids zijn erger. We hebben genoten met hoofdletters (zie foto's). De volgende dag was het alweer gedaan met de rust: Thaise families en veel! Die arme kinderen gaan het zwembad in met een complete wetsuit met muts, duikbrilletje en waterschoenen. ( als ze in de rivier zwemmen doen ze er ook nog een zwemvest bij aan) Vast geen schoolzwemmen gehad.
Onze trein naar het zuiden ging pas om 23.30 uur en we moesten al om 12.00 uur van de kamer dus weer een hele dag verplicht luieren bij het zwembad..heel naar! 'S avonds even douchen bij de dames van de massagesalon, nog lekker uitgebreid gegeten en toen met de taxi naar het station waar we veel te vroeg aankwamen. Ik zei dat ze van de zitplaatsen bedjes maakten voor de nacht met een gordijntje ervoor voor nog enige privacy maar Ab zei: ja, 30 jaar geleden ja, maar nu hebben we gewoon een dichte coupé voor ons drieën, wedden? Nou, had ik dat maar gedaan: het waren gewoon de gordijntjes en iedereen sliep al dus stonden we te fluisteren en te klooien met al die tassen in het gangpad. Bodhi nam het bovenste bed (wat bedacht is door en voor Thai van 1.50 m) dus die lag helemaal opgevouwen terwijl de tl lamp in zijn bakkes scheen (niet blij) en om ons heen mensen die geluiden maken: een die een film MET GELUID aan het kijken was (Thais...niet om aan te horen) en snurkende mensen en mensen die ritselen met plastic en mensen die 6 uur wiebelbenen hebben van de hitte. Die laatste was ik: wat een rampnacht!
'S morgens aangekomen in Surat Thani, zo'n 700 km ten zuiden van Bangkok, werden we met een taxi naar het hotel gebracht aan een rivier in de jungle. The Cliff & River Jungle Resort is heel mooi, niet luxe maar traditioneel Thais met allemaal hout en heel veel planten (en muggen) 's middags gingen we hier met z'n drieën en een jongen van het hotel als gids, tuben; dat is met een binnenland van een vrachtwagen de rivier af laten zakken met prachtige natuur en stroomversnellinkjes en je hoort alleen vogels. Het duurde een uur maar Ab en ik hadden het wel een hele middag vol kunnen houden. Bodhi vond het na 3 kwartier al saai! Hij had liever woeste raft-taferelen gehad.

De volgende dag hadden we onze jungle trek in Khao Sok National Park. We werden om 8.30 uur opgehaald door Lek: een vrolekke vent. In zijn luxe pick-up truck (daar rijden ze allemaal mee hier, met zo'n laadbak waar ze toeristen of spullen me vervoeren.) wij mochten binnen zitten op de leren bekleding. Eigenlijk had hij geen vergunning voor het vervoeren van personen maar hij vertelde dat hij elke maand een bedrag aan de politie betaalde en dan mocht het wel als hij maar in dit district bleef. Tja, zo werkt het hier. Net zoals een helm dragen, gordels om, met meer dan 2 op 1 brommer, pas met 16 op een brommer: in de steden wordt daarop gecontroleerd maar op het platteland let daar geen hond op.
We vaarden eerst een uurtje met een longtailboat over een meer met rotsen die boven het water uitstaken en daarna een jungle-tocht te voet, terwijl onze gids ons wees op grote harige rupsen, kameleons, een tarantula in zijn hol, waar hij dan met een zaklantaarn in scheen en met een stokje in poerde (alles voor de foto, dat deden ze in Costa Rica ook) en uiteindelijk ook apen. Dat is altijd het allerleukste en Lek heeft zijn uiterste best gedaan die te vinden, want apen spotten werkt fooiverhogend! Toen met een bamboevlot naar een druipsteengrot, als lunch een enorme, lokaal gevangen en heerlijk knapperig gebakken vis en daarna nog even zwemmen en kajakken in het meer en toen was ons jungle avontuur ten einde.
De volgende dag werden we om 6.30 uur opgehaald voor de boot naar ons eerste eiland: Koh Tao. Het was 4 uur varen en wij hadden een mooi plekje op het achterdek waar we natuurlijk alledrie een beetje zijn verbrand. Ko Tao zou nog een redelijk primitief en rustig duikerseiland zijn, maar ik vind het al redelijk toeristisch. Het is gezellig druk moet overal in simpele gebouwtjes duikscholen, winkeltjes, eetstalletjes, barretjes en restaurantjes. We hebben een prachtige, romantische hut op palen in hotel Sensi Paradise, met een loungebank op de veranda met uitzicht op een mangoboom waar elke dag 2 eekhoorns even langskomen om van te eten. Gelukkig hebben we airco in de slaapkamer want het is hier zo verschrikkelijk heet! Jammer genoeg geen airco in de badkamer, zodat je alweer gaat zweten als je je staat af te drogen. (wie verzint dit). Ab heeft vrienden gemaakt bij een Nederlandse duikschool dus die is 3 dagen onder de pannen en Bodhi en ik luieren 2 dagen bij strand en zwembad en gaan dan de laatste dag een snorkeltrip maken langs 5 mooie plekken waaronder Sharkreef, waar Bodhi zich erg op verheugd.
Ik spreek je later, waar jullie ook zijn...Spanje..Denemarken..Frankrijk...jullie ook allemaal een fijne vakantie!
Xx Mo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karin:
    21 juli 2016
    In één woord, geweldig.......
  2. Yvonne:
    22 juli 2016
    Wat een mooie foto's weer. En je staat er zelf ook op! Leuk om je verhalen te lezen en ik herken die horhor treinreis :-(.
    Veel plezier verder